Meny Stäng
År: 1905
Yrke: Konstruktör
Mest känd för: Saabs tvåtaktsmotor
Pris:
Patent: PDF1

Ljungström, Gunnar (+46) , Saab tvåtaktsbil

Svensken Gunnar Ljungström är känd som konstruktören bakom personbilen Saab. Han hade flera okonventionella lösningar i sina konstruktioner.

Under 1940 talet hade de flesta bilar bakhjulsdrift och fyrtaktsmotor fram. Denna lösning krävde en kardantunnel, som minskade utrymmet inne i bilens kúpe. Under senare delen av 1940 talet konstruerade Ljungström en personbil med en liten sammanbyggd växellåda och framhjulsdrift. Vid motorbromsning fick dock inte motorn tillräckligt med oljeblandat bränsle för att upprätthålla tillräcklig smörjning. Detta löste Ljungström genom att motorn frikopplades när bilen rullade fortare än motorn drev. Han löste problemet med smörjningen och fick samtidigt en förbättrad driftsekonomi då frihjulet minskade bränsleförbrukningen.