Meny Stäng

Arkivering

Att vara organiserad

Skapa enkla rutiner

Obetalda fakturor i företagspärmen längst fram där den äldsta fakturan ska vara längst fram (ska förmodligen betalas först).  Betalda fakturor i pärmen längst bak i kronologisk ordning. För en liten verksamhet – lämna de fakturor du har sist i pärmen till redovisningskonsulten. När du fått fart på verksamheten – lämna fakturorna längst bak i din företagspärm till redovisningskonsulten den första veckan varje ny månad. Redovisningskonsulten e-postar dig vad du ska betala in i skatt. Klart!

“Enkelhet är en dygd – komplicerade lösningar kan vem som helst göra!”
– Citat: Ingvar Kamprad

Den enklaste lösningen är oftast den rätta”
– Citat: Ockhams rakkniv

Efter godkänt bokslut, töm pärmen, sätt ett försättsblad där du handskriver år, bolagsnamn och vad som finns i packen, slå snöre om det och lägg in i arkiv och returnera tömda pärmen. Klart!

Försök digitalisera så mycket som möjligt

En mapp på datorns hårddisk med “kund” en med “leverantör” där du lägger alla dokument av finansiell natur (som ska betalas – eller fås inbetalt). Skapa en fakturamall i Excel som kopplas till ditt CRM-system.

Vi tipsar gärna om enkla och prisvärda program, kontakta oss här.

Det räcker för att komma rätt långt. Inte behövs det speciella fakturerings-program. När det är dags för redovisningskonsulten att ta vid så skriver du helt enkelt ut de dokument som konsulten ska få!

Projekt strukturerar du enklast på 1. leverantörsnamn / 2. kundnamn / 3. projektnamn, och koda varje fil med ååmmdd som prefix så vet du alltid vilket dokument som är nyast respektive äldst.